torsdag 11 juli 2013

Onsdag 8

Vinden skulle vara avtagande  rakt nordlig (skulle landa på 3-5m/s) och jag såg fram emot bana 3 Syd. Detta skulle i princip innebära en utmanande kryss/läns-bana samt en slör och en stäckbog. Är det nånting vi behöver träna på för att kunna hävda oss utanför stadsgränsen så är det undanvindssegling och kryss. Halvvind ger inte särskillt mycket. Tyvärr var inte dagens ban-väljare av samma åsikt så det blev en "åkahalvvindrunthelabanantyp" med en kort kryss istället.
Till en början såg det inte ut att bli något deltagande från min sida då gastarna hoppade av en efter en men detta löste sig i sista stund.
Med mig på båten hade jag Roger, Alice, Peter och Josefine. Vi kämpade på och lyckades faktiskt ganska bra med våra manövrar men vinden ville inte avta utan ökade istället och stundom var det ganska tuffa förhållanden för en ovan besättning på en såpass livlig båt som Bull 7000 faktiskt är. Det blåste en bra bit över 10m/s i byarna.
Vi missade starten med halvminuten viket med mina mått mätt är rena rama katastrofen men en dag som denna sved det väl inte så mycket ;) Framför oss hade Maxi 77, Comfort 30, Smaragd och j80 redan startat. Bakom oss jagade Tobbe i sin Bavaria 35 Match. På halvvindarna gick det hyfsat (vågade bara sätta minsta gennakern med tanke på den ringa erfarenheten ombord) men i den byiga och bitvis hårda vinden gjorde att vi tappade på kryssen.
Vi gick imål som fyra, inte många sekunder efter Tobbe.
Om vi bara hade satt starten........
Strunt samma, vi hade iaf roligt :)
 
 


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar