söndag 25 augusti 2013

Krabbseglingen 2013

Redan dagen innan seglade jag och Thomas ner båten till Skallkroken. Sydost 2-3 m/s, rätt i flabben alltså. Vi gick för babords halsar ut till ljudbojen (Fbg:s angöring). Vi slog och hade bäring mot Marsten men om väderprognosen talade sanning skulle vinden snart vrida mot syd och vidare mot sydväst. Solen sken och vinden började snart vrida.
- Det blir nog inte mer än ett par slag - sa jag till Thomas. Det blev faktiskt inte ett enda slag till, vi kunde sträcka Bursörs rev. Tyvärr hade SMHI även rätt gällande den avtagande vinden. I början gjorde vi 5 knop men farten avtog och när vi nått Steninge dojjade vinden ur totalt. Bara att hänga ut Honda:n och rulla ihop seglen. Väl i land blev det after sail. Trevligt!

Dags för tävling.
Inför lördagen hade det först utlovats lätta vindar och det passade oss perfekt eftersom vi bara var två ombord på BULLITT denna dag och eftersom gasten inte kunde segla kändes det helt ok med lättvindssegling men så blev det inte. Nu pratade man istället om 5 -8 m/s och idealtiden beräknades på 5 m/s i medelvind. Eftersom BULLITT behöver massor med vikt på relingen om hon ska funka på kryssen var det kört redan innan starten gått. Vi fick ta det som träning och en trevlig dag på sjön istället. Väl på banan visade det sig att medelvinden låg på 7 m/s och i byarna över 10, efteråt talades det om uppmätta vindbyar på 13 m/s! Vi hankade oss ändå fram på ett i mina ögon förtjänstfullt sätt. Vi tog inga onödiga risker men seglade ändå med största gennakern på länsen. Vi lät bli att skära för hårt och på en del bogar satte vi inte gennakern alls. På kryssen var det bara att vagna ner och se glad ut, trots allt funkade det ändå ganska bra. Vi slutade 8 av 11 båtar. Att med bara två man ombord (var av en inte kan segla) i så pass mycket vind, lyckas undvika jumboplatsen, tycker jag är helt ok :)

Galet roligt blev det när Thomas, mitt i ett slag, börjar skrika: KRAMP! KRAMP!
Han hade fått kramp i vaden och basunerade med all önskvärd tydlighet ut detta så att det hördes vida omkring. Jag talade om för Thomas att han gärna fick ha kramp, bara han höll sig i lovart.

Senare på kvällen dukades det upp en härlig lax-buffé och det dansades natten lång. Att dagen efter transportera båten till Fbg var inte riktigt lika kul men det gick iaf bra (trots skallebank).

Ett stort tack till Skallkroken för en kul och bra tävling/fest och ett extra stort tack till alltid lika trevliga Malin & Peter som lotsade mig genom Busörs rev när jag skulle hem :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar